ارتباط موثرچیست؟
ارتباط موثر را میتوان جریانی دانست کهطی آن دو یا چند نفر بهتبادل افکار، نظریات، احساسات و حقایق میپردازند.
و از طریق بکاربردنعلایم و پیام هایی کهمعنایش برای آنها قابل درک است،
اقدام به برقراری ارتباط موثر میکنند. ارتباط زمانی موثر است که هر دو طرف به خواسته های خود برسند.
چرا ارتباط مهم است؟
ما به همدیگر و به داشتن ارتباط موثر نیاز داریم خداوند ما را به گونه ای خلق کرده است که برای آسایش و پیشرفت به همدیگر نیاز داریم.
هیچ یک از توانمندی های بالقوه ی انسان رشد نمی کند مگر در بستر روابط بین فردی.
وقتی که شاد هستیم و یا به موفقیتی می رسیم اگر کسی نباشد که آنرا با او تقسیم کنیم
به چه دردی می خورد .ما وقتی که تنهاییم یا ناراحتیم و استرس داریم به دنبال برقراری ارتباط هستیم.
وقتی که مشکلی داریم و یا احتیاج به راهنمایی و مشورت ، به دنبال برقراری ارتباط هستیم.
این شرایط در زندگی ما بسیار مهم هستند .واگر نتوانیم در این موقعیت ها با دیگران ارتباط موثر برقرار کنیم به مشکل بر می خوریم.
یکی ویژگیهای افراد موفق و فروشندگان حرفه ای مهارت و توانایی آنها دربرقراری ارتباط با دیگران است.
یک فروشنده حرفه ای باید بتواند با هر کسی حتی غریبه ها به راحتی ارتباط برقرار کرده و با آنها دوست شود.
ارزش ارتباطات بیشتر از در صد سود شماست. ( جف گیتومر )
چگونه ارتباط موثر داشته باشیم
حال چطور میتوانید ارتباطی خوب، روشن و موثر برقرار کنید؟
۱.ارتباط رو در رو برقرار کنید:
بیشتر به ارتباط رو در رو ، روی بیاورید و روی انتقال پیام از طریق پیامک، یادداشت، ایمیل یا هر شکل ارتباطی نوشتاری دیگر تکیه نکنید.
در مکالمه ی رودر رو، بهتر وسریعتر به شما اعتماد می کنند.
۲:شنونده ی فعال باشید
در زمان برقراری ارتباط با دیگران بیشتر تمرکز ما روی آنچیزی است که باید بگوییم.
در حالی که در ارتباط موثر تاکید عمده بر گوش دادن است تا صحبت کردن.
خوب گوش دادن تنها فهمیدن صحبت ها و پیام ها نیست
بلکه فهمیدن احساسات طرف مقابل نیز می باشد.
رمز یک ارتباط موفق، شنوندهی خوبی بودن است.
هنگامی که دیگران صحبت میکنند به آن ها احترام بگذارید، حرفشان را قطع نکنید
و فرصت بدهید تا منظور خود را بیان کنند، آن چه را میگویند خلاصه و تکرار کنید، هنگامی که هنوز فرد در حال صحبت کردن سعی کنید به چشمان طرف مقابل نگاه کنید.
در مبحث فروش به اهمیت خوب گوش دادن و روشهای بهتر گوش دادن خواهیم پرداخت.
۳: به علایم غیر کلامی دقت کنید.
نحوه ی نگاه شما، گوش دادن و حرکت ها نسبت به بقیه افراد پیام های بیشتری از فقط حرف زدن را به آنها انتقال می دهد.
ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن، شامل علائم چهره، حرکات بدن، تماس چشمی، طرز ایستادن، تن صدای شما و حتی سفتی ماهیچه و حالت نفس کشیدن شما می باشد.
بهبود توانایی در فهم ارتباطات غیرکلامی و استفاده از آنها به ما کمک می کند که با دیگر افراد ارتباط بهتری برقرار کنیم
۴: قاطعیت داشته باشید
بیان مستقیم و قاطع باعث می شود یک ارتباط شفاف شکل بگیرد و می تواند به افزایش عزت نفس و تصمیم گیری کمک کند.
قاطع بودن یعنی بتوانیم افکار، احساسات و نیازهای خود را صادقانه و واضح بیان کنیم در حالی که از خود دفاع می کنیم
به دیگران نیز احترام بگذاریم.به هیچ وجه به این معنا نیست که خشن و یا زورگو باشیم.
ارتباط موثر یعنی همیشه دیگران را درک کنیم و هیچگاه به این معنا نیست که در یک بحث پیروز شویم یا دیگران را به قبول نظرات خودمان اجبار کنیم.
۵: واضح و روشن صحبت کنید
واضح و روشن صحبت کنید و از عبارتهای مناسب استفاده کنید، اگر گفتههایتان مشکل باشد،
ممکن است دیگران منظورتان را اشتباه برداشت کنند. به خصوص دربارهی انتظارات و طرز فکر و گفتههای افراد را با بیان متفاوتی دوباره بازگو کنید،
این کار نه تنها به آنها اطمینان میدهد که حرفهای شان را فهمیدهاید،
بلکه نشانهی اهمیت دادن بیشتر به مطالبی است که گفتهاند.
۶: واکنش نشان دهید و واکنش دیگران را هم درک کنید
هر کسی احتیاج دارد که بداند چه موقع کار را خوب انجام داده است و چه موقع احتیاج به بهبود آن دارد.
به شخص باز خورد بدهید و همیشه به کار انجام شده انتقاد کنید نه به خود شخص، اگر عصبانی هستید،
قبل از سخن گفتن لحظهای سکوت کنید.
۷: حفظ آرامش و احترام به طرف مقابل
همه ما میخواهیم دیگران با نظرات ما موافقت کنند و یا حداقل به افکار و احساسات ما احترام بگذارند و آنها را تایید کنند،
زیرا عقاید و نظرات ما برای خودمان کاملا” اهمیت دارند،
اگر در ارتباط با دیگران این تصور پیش آید که به نظرات آنها احترام نمی گذاریم،
ارتباط روند مناسب و هدفمند خود را طی نمی نماید.
در نظر گرفتن این نکته که اغلب مردم مانند ما فکر نمی کنند،
احساس نمی کنند و به روش خود به دنیا نگاه می کنند بسیار اساسی است.
۸:مخالفت با شیوه متفاوت
سعی کنیم اگر قصد مخالفت با طرف مقابل را داریم .
ابتدا نکته مثبتی در او پیدا کرده و اول حسن جویی کنیم
و سپس مطلب انتقادی را بیان کنیم و تا جایی که ممکن است از مخالفت مستقیم پرهیز کنید.
چکار کنیم که جذاب تر باشیم ومخاطب ما که می تواند مشتری ما باشد.
در چند ثانیه اول به ما اعتماد کرده و راحت تربتوانیم او را متقاعد کنیم که به حرفهای ما گوش دهد؟
سلام ارادت
خیلی شفاف و قابل قبول،متشکر از توضیحات شما.
ممنون میشم اگه در این زمینه کتاب هم معرفی بفرمایید.
درود بر شما ممنون از همراهیتون
جالب بود
سپاسگزارم