مراجعه حضوری
پس از اینکه مشتری به ما وقت ملاقات داد و فرصتی پیش آمد که به صورت حضوری مراجعه کنیم و محصول خود را ارایه دهیم باید موارد زیر را انجام دهیم:
در هنگام مراجعه حضوری درست قبل از ورود یکلحظه توقف کنید . یک تصویر ذهنی از خودتان را تجسم کنید .
درحالیکه بسیار آرام و ریلکس و مثبت و لبخندزنان هستید.
کنترل جلسه کاملاً در دست شماست و به نتایجی که میخواهید دستیافتهاید.
خودتان را مثبت، خوشرو و هدفگرا نگهدارید. ۸۰ درصد فروشهای موفق نگرش است و تنها ۲۰ درصد آن استعداد است. (برایان تریسی)
در مراجعه حضوری قبل از ارائه محصول بنشینید. هیچوقت ایستاده محصول خود را ارائه ندهید.
اگر این کار را بکنید از اعتبار و ارزش جنس خود میکاهید. هیچکس به جنسی که ایستاده میفروشند بها نمیدهد. مگر اینکه در پشت ویترین بفروشید.
از مواردی که درفروش و متقاعد کردن مشتری اثر بسیار شگرفی دارد میتوان تلقین، خونسردی، آرامش و اعتمادبهنفس داشتن فروشنده را نام برد.
شما باید حس آرامش را به خریدار با رفتار و حرکاتتان انتقال دهید.
فروشنده باید بتواند اعتماد به خود و محصولش را به خریدار منتقل کند. با این کار ترس مشتری بسیار کاهش مییابد. کاری کنید کسی از شما احساس خطر نکند.
سه عاملی که در متقاعد کردن مشتری بسیار تأثیرگذار است:
۱-ظاهر و سرووضع و لباس
همیشه با سرووضع مناسب به ملاقات مشتری بروید.
نوع پوشش شما خصوصاً در اولین برخوردها میتواند، تأثیری بیش از تصور شما در مخاطبتان داشته باشد،
در همه دادوستدهایتان با افراد مختلف، برازنده باشید. هنگام لباس پوشیدن یادتان باشد که هر چیزی که میپوشید،
شخصیتی را تداعی میکند و تصویری که از خود میسازید یا به سودتان عمل خواهد کرد، یا به ضررتان.
۲-طرز صحبت کردن شما
با تن صدای خوب و مطمئن صحبت کنید . مهمترین نکته اینکه شما باید بدانید ،میروید مشکلی از مشکلات مشتری حل کنید.
شما مشاور هستید و قصد کمک به مشتری رادارید. این ذهنیت شما درفروش و متقاعد کردن مشتری بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
از زبان بدن خود استفاده کنید . مثل آیینه سعی کنید حرکات مشتری را تقلید کنید.
حرکات بدن شما مهم است و ۸۰ تا ۹۰ درصد ارتباطات بدون کلمات صورت میگیرد. همیشه درست بایستید و بنشینید.
هیچوقت موقع صحبت کردن دستبهسینه ننشینید .زیرا آن بدان معنی است که طرف مقابل را کنار گذاشتهای.
وقتی پاها را رویهم میاندازید یعنی اطلاعاتی را از او مخفی نگاه میدارید.
بهترین حالت شما وقتی است که قدری به جلو خم میشوید.
با دقت به مشتری نگاه میکنید و بهدقت به حرفهای او گوش می هید. کمی سرت را تکان بده و لبخند بزن.
با مشتری ایجاد تشابه کنید سعی کنید تکه کلام مشتری را بردارید و از آن استفاده کنید.
با لحن و تن صدای مشتری حرف بزنید اگر آرام حرف میزند شما هم آرام حرف بزنید اگر سریع حرف میزند شما هم همین کار را بکنید.
ایجاد تشابه در جلب رضایت مشتری تأثیر شگفتانگیزی دارد مردمدوست دارند با مشابه خودشان ارتباط برقرار کنند.
همیشه با دقت به حرفهای مشتری گوش کنید و با نگاه دقیق همه حرکات او را زیر نظر داشته باشید. خوب گوش دهید و خوب ببینید و خوب سؤال کنید؛ و پاسخها را یادداشت کنید.
۳-طرز فکر و دیدگاه شما
این خیلی مهم است که شما با چه دیدگاهی به ملاقات مشتری میروید.
آیا میروید که فقط بفروشید یا میروید که به او کمک کنید و بهعنوان یک مشاور، خدمت کنید. این دیدگاه درفروش بسیار تأثیرگذار است.
شما باید خود را یک یاور و مشاور ببینید نهفقط کسی که قصد دارد به هر قیمتی محصولی را بفروشد. طرز فکر و دیدگاه شما درفروش بسیار تأثیر خواهد داشت.
تمرین
از زبان بدن برای جلب اعتماد مشتری به خود و محصولاتتان، درست استفاده کنید
تمرین کنید که با ظاهر خود بتوانید روی مخاطب تأثیر بگذارید در انتخاب لباسهای خود دقت کنید و آنها را متناسب با شغل و حرفه خود انتخاب کنید.
تمرین کنید تا لحن و صدای شما، آرامش و اعتمادبهنفس را به مخاطب منتقل کند.