آداب معارفه

آداب معارفه

آداب معارفه

نکات کلیدی آداب معارفه

  • آداب معارفه | ﺧﻮش آﻣﺪ ﮔﻮﻳﻲ ﺻﻤﻴﻤﺎﻧﻪ ﺑﻪ اﻓﺮاد در ﻫﻨﮕﺎم ورود، ﻛﺎر ﺑﺴﻴﺎر درﺳﺘﻲ اﺳﺖ.
  • ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ اﺻﻞ در ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﺮدن اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ:ﺣﺘﻤﺎ ﻣﻌﺮﻓﻲ را اﻧﺠﺎم دﻫﻴﺪ ،وﮔﺮﻧﻪ اﻃﺮاﻓﻴﺎﻧﺘﺎن اﺣﺴﺎس ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻧﺎدﻳﺪه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ.
  • ﻳﺎدﺗﺎن ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﻨﮕﺎم دﺳﺖ دادن ﺑﺎ ﻃﺮف ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺰﻧﻴﺪ و ﺗﻤﺎس ﭼﺸﻤﻲ ﺑﺮﻗﺮار ﻛﻨﻴﺪ.
  • ﮔﺎﻫﻲ ﺧﻮب اﺳﺖ ﻫﻤﺮاه ﻣﻌﺮﻓﻲ، اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺨﺘﺼﺮى ﻫﻢ درﺑﺎره ﺷﺨﺺ ﺑﺪﻫﻴﺪ، ﻣﺜﻼ :
    ﺧﺎﻧﻢ ﻳﺎ آﻗﺎى … ﻣﺴﺌﻮل ﻓﺮوش ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻳﻚ ﺳﺎل اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺎ ﻫﻤﻜﺎرى ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ 
  • ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺷﺮاﻳﻂ اﻳﺠﺎب ﻛﻨﺪ وﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺳﺮ ﺻﺤﺒﺖ دو ﻧﻔﺮ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺷﺪه ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺎز ﺷﺪ، ﺷﻤﺎ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻴﺪ ﺧﻮد را ﻛﻨﺎر ﺑﻜﺸﻴﺪ.
  • ﻣﻌﻤﻮﻻ اﻓﺮادى ﺑﺎ رﺗﺒﻪ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮ، ﺑﻪ اﻓﺮادى در ﻣﻘﺎم ﺑﺎﻻ ﺗﺮ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.
  • در آداب معارفه اﮔﺮ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﻨﻨﺪه اﺳﻢ ﺷﻤﺎ را ﻓﺮاﻣﻮش ﻛﺮد، ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺰﻧﻴﺪ و ﺧﻮدﺗﺎن را ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﻨﻴﺪ.
  • ﻃﺮز رﻓﺘﺎر ﺷﻤﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ دﻳﮕﺮان ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﻳﺪ، ﺑﻪ اﻧﺪازه ﻃﺮز رﻓﺘﺎر ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﻨﻨﺪه ﺷﻤﺎ ﻣﻬﻢ اﺳﺖ.
  • ﻫﻨﮕﺎم ﻣﻌﺎرﻓﻪ دو ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻫﻢ ، اﮔﺮ راﺑﻄﻪ ﺗﺎن ﺑﺎ ﻳﻜﻲ از آن دو ﻧﻔﺮ رﺳﻤﻲ اﺳﺖ، ﺑﺎ ﻧﻔﺮ دﻳﮕﺮ ﺧﻮدﻣﺎﻧﻲ رﻓﺘﺎر ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺗﺎ دﻳﮕﺮى اﺣﺴﺎس ﻧﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﺎدﻳﺪه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

 

آداب معارفه

  • در ﻳﻚ ﻣﻌﺎرﻓﻪ رﺳﻤﻲ، ﺷﺨﺺ را ﺑﺎ اﺳﻢ ﻛﻮﭼﻚ ﺻﺪا ﻧﻜﻨﻴﺪ.
  • ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد، ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻨﮕﺎم ﻣﻌﺮﻓﻲ از ﺟﺎ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﻮد. اﮔﺮ ﺑﻪ ﻫﺮ دﻟﻴﻞ ﻧﻤﻲ ﺗﻮاﻧﻴﺪ از ﺟﺎ ﺑﻠﻨﺪ ﺷﻮﻳﺪ،
    ﻣﺜﻼ در ﭘﺸﺖ ﻣﻴﺰ ﮔﻴﺮ ﻛﺮده اﻳﺪ، ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻢ ﺷﻮﻳﺪ ﻳﺎ ﻧﻴﻢ ﺧﻴﺰ ﺷﻮﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﻲ ادب ﻣﺤﺴﻮب ﻧﺸﻮﻳﺪ.
  • ﻫﻨﮕﺎم ﺧﺪاﺣﺎﻓﻈﻲ، وﻗﺘﻲ دﺳﺖ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﻃﺮف ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﻴﺰﺑﺎن دﺳﺘﺶ را ﺑﻪ ﻃﺮف ﺷﻤﺎ دراز ﻛﻨﺪ.
  • دﺳﺖ دادن ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎﻳﺪ آرام و ﺑﺪون ﻓﺸﺎر ﺑﺎﺷﺪ و دو ﺳﻪ ﺛﺎﻧﻴﻪ ﻃﻮل ﺑﻜﺸﺪ و ﻓﻘﻂ دو ﺳﻪ ﺑﺎر ﻓﺸﺎر آﻫﺴﺘﻪ اﺣﺴﺎس ﺷﻮد، ارﺗﺒﺎط ﭼﺸﻤﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻨﻨﺪه آن ﺑﺎﺷﺪ.
  • ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮاى دﺳﺖ دادن از ﻧﻮک اﻧﮕﺸﺘﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﻣﻮدﺑﺎﻧﻪ ﻧﻴﺴﺖ.

نکات کلیدی آداب معارفه

  • در آداب معارفه ،ﻏﻠﻂ ﺗﻠﻔﻆ ﻛﺮدن اﺳﻢ اﺷﺨﺎص از ﻟﻐﺰش ﻫﺎى ﺟﺪى ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد،
    اﮔﺮ ﻧﺎم ﻛﺴﻲ را ﻓﺮاﻣﻮش ﻛﺮده اﻳﺪ ﻳﺎ در ﺗﻠﻔﻆ آن ﺗﺮدﻳﺪ دارﻳﺪ، ﻣﻮدﺑﺎﻧﻪ و ﺑﺎ ﻋﺬرﺧﻮاﻫﻲ از او ﺑﺨﻮاﻫﻴﺪ اﺳﻤﺶ را ﺑﺮاى ﺷﻤﺎ ﺗﻜﺮار ﻛﻨﺪ.
  • اﮔﺮ اﺳﻢ ﺷﻤﺎ ﺟﻮرى اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻠﻔﻈﺶ ﻣﺸﻜﻞ اﺳﺖ، ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﺰﻧﻴﺪ و ﺑﺎ ﮔﻔﺘﻦ :  اﺳﻢ ﻣﺸﻜﻠﻲ اﺳﺖ ﻧﻪ ؟! ﺑﻪ ﻃﺮف ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﻴﺪ.
  • ﺑﺎ ﻧﺎم ﺑﺮدن رﺋﻴﺲ و ﻫﻤﻜﺎراﻧﺘﺎن ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ( آﻗﺎى … ﻳﺎ ﺧﺎﻧﻢ … ) ﺑﻪ آﻧﻬﺎ اﺣﺘﺮام ﺑﮕﺬارﻳﺪ.
  • ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ در ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎر ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎ را ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ( ﺧﺎﻧﻢ … ) و ﺑﺎ ﻧﺎم ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ ﺧﻮدﺷﺎن ﺧﻄﺎب ﻛﻨﻴﺪ.
  • ﻫﻨﮕﺎم ﻣﺼﺎﺣﺒﺖ ﺑﺎ ﻓﺮد ﺑﺰرﮔﺘﺮ و ﻳﺎ در ﻣﻘﺎم ﺑﺎﻻ ﺗﺮ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﻤﺎﻧﻴﺪ ﺗﺎ او ﺑﺮاى دﺳﺖ دادن ﭘﻴﺸﻘﺪم ﺷﻮد و ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﮔﺮﻣﻲ در ﺟﻮاب او دﺳﺖ ﺑﺪﻫﻴﺪ.

 

 

 

منبع : کتاب روانشناسی فروش – برایان تریسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo