۱۷ نکته مهم در ارتباط با مشتری که منجر به افزایش فروش میشود
۱۷ نکته مهم در ارتباط با مشتری
در ارتباط با مشتری نکات کوچکی وجود دارد که با رعایت کردن آنها میتوانید از نتایج بزرگ آنها در افزایش فروش بهرهمند شوید.
در این مقاله ۱۷ نکته مهم در ارتباط با مشتری آورده شده است. سعی کنید این موارد را در کسبوکار خود بکار ببرید و از نتایج آن استفاده کنید.
۱-لبخند بزنید:
مردم از کسانی که لبخند بر لب داشته باشند احساس خطر نمیکنند. با لبخند آرامش را به مشتری منتقل کنید
۲-تماس چشمی برقرار کنید:
وقتی بهخوبی با مشتری تماس چشمی برقرار کنید مشتری احساس میکند که موردتوجه قرارگرفته است.
۳-از موبایلتان استفاده نکنید:
در هنگام تماس با مشتری بههیچعنوان از موبایلتان استفاده نکنید. حتی اگر همکار شما تماس گرفت بگویید که الآن مشتری دارم و بعداً تماس میگیرم. مشتری باید حس کند که موردتوجه قرار دارد و از همهچیز مهمتر است.
۴-وظیفه شما رفع مشکل مشتری است:
با تمام توانتان به مشتری کمک کنید. حتی اگر کمک کردن به مشتری منجر به فروش نشود به مشتری کمک کنید. خود را مشاور و یاور مشتری بدانید. فقط به فکر فروش نباشید.
۵-موارد زیر به مشتریان شما ربطی ندارد:
- حقوق شما عقبافتاده
- امروز حوصله ندارید
- با مدیریتان بحث کردید
- این کار جزو وظایف شما نیست
۶-با مشتریان خود همیشه صادق باشید:
- همیشه حقیقت را به مشتریانتان بگویید
- سعی نکنید مشتری را فریب دهید
- همواره کار درست را انجام دهید
- اینطور مشتریان بیشتر به شما اعتماد میکنند
۷-از رقبای خود اطلاعات داشته باشید:
شناخت از رقبا به شما قدرت میدهد. رقبای شما چه کسانی هستند.
با چه قیمتی محصولات مشابه را وارد بازار میکنند. چه خدمات بیشتری نسبت به شما ارائه میدهند. شما چه برتری نسبت به آنها دارید.
۸-از مشتریان تشکر کنید:
دادن پاداش باعث تکرار یک عمل میشود. شما با تشکر کردن از مشتری به آنها پاداش میدهید و باعث میشوید که خرید خود را از شما تکرار کنند.
همیشه از مشتریانتان خواهش کنید و وقتی به خواسته شما توجه کردند، تشکر کنید
۹-کارت ویزیت را به مشتری ارائه دهید:
کارت ویزیت تمام اطلاعات شمارا در کمترین زمان ممکن به مشتری ارائه میدهد.
سعی کنید کارت ویزیت شما حرفهای باشد. این مقاله را در مورد کارت ویزیت حرفهای مطالعه کنید.
از مشتریانتان بخواهید دوباره به شما مراجعه کنند.
از مشتریانتان درخواست معرف کنید. از آنها خواهش کنید که سه نفر از دوستانشان را که به خدمات شما احتیاج دارند به شما معرفی کنند؛
و به آنها درازای این کار تشکر کرده و یا هدایایی را در نظر بگیرید.
۱۰-مراقب حق مشتریان باشید:
نوبت را رعایت کنید. اگر در حال انجام کار یک مشتری بودید و مشتری دیگری مراجعه کرد به او بگویید که صبر کند تا نوبتش برسد.
اگر برخورد شما اینگونه باشد مشتریان احساس میکنند که حقشان رعایت میشود؛ و احساس اجحاف نمیکنند.
۱۱-به مشتریانتان پاسخ تککلمهای ندهید:
کلماتی مثل نه یا نچ یا تکان دادن سر استفاده نکنید. سعی کنید تا میتوانید با احترام و کامل جواب مشتریان را بدهید
۱۲-به مشتریانتان کمک کنید تا به چیزی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند:
حتی اگر محصول یا خدمات موردنظر مشتری را نداشتید او را راهنمایی کنید تا بتواند نیاز خود را برطرف کند.
۱۳-با همکار خود حرف نزنید:
اگر در حال صحبت با همکار خود بودید و مشتری مراجعه کرد ترجیحاً در حضور مشتری با همکار خود بگویید فعلاً امکان صحبت ندارید.
همیشه اولویت، گوش دادن به حرفهای مشتری است. هیچوقت به مشتری نگویید مگر نمیبینی دارم با همکارم حرف میزنم وقتی حرفم تمام شد در خدمت شما هستم.
۱۴-از شوخی بپرهیزید:
شوخیهایی که شمارا از حالت رسمی بودن خارج میکند هرگز انجام ندهید.
شوخیهایی که کارکنان باهم انجام میدهند و یا فروشنده با مشتری انجام میدهد نباید شمارا از حالت رسمی بودن خارج کند
۱۵-در مورد دیگران انتقاد نکنید:
همواره مثبت صحبت کنید. رقبا را تخریب نکنید همیشه از کلمات مثبت استفاده کنید.
اگر مشتری از رقیب شما بدگویی کرد با او همراه نشوید و پشت سر رقبا بدگویی نکنید.
۱۶-فقط به مشتری توجه کنید با وسایل اطرافتان بازی نکنید:
با موبایلتان یا لپتاپتان بازی نکنید. تمام حواس و توجه شما باید به مشتری باشد. باید بتوانید احساس مهم بودن را به مشتری منتقل کنید.
۱۷-لطفاً روی اعصاب مشتری راه نروید:
مثلاً همواره پشت سر مشتری حرکت نکنید حریمهای مشتری و فاصله لازم را با مشتری حفظ کنید.
خودتان را بهجای مشتری بگذارید و رفتارهایی که روی اعصاب مشتری میرود را انجام ندهید جلوی مشتریان غذا نخورید…
جمعبندی:
محیط کارتان همیشه تمیز و پاکیزه باشد. همیشه حرفهای باشید. به ظاهرتان اهمیت بدهید.
بهظاهر کسبوکارتان اهمیت بدهید محیط شما باید آرامش و حرفهای بودن را به مشتری منتقل کند.
به کلامتان توجه کنید از جملات مثبت استفاده کنید. انرژی مثبت را به مشتری منتقل کنی.
در کارتان خلاقیت داشته باشید. رعایت این نکات کوچک، تفاوت عظیمی در کسبوکار شما ایجاد میکند.
شمارا از رقبایتان بسیار متمایز میکند.
به یاد داشته باشید مشتری میهمان ماست.
چگونه با مهمانان خود برخورد میکنید. شما باید حس مهم بودن را به مشتری منتقل کنید.
تمام حواستان به مشتری باشد. مشتری ارباب کسبوکار است.
اگر مشتری نباشد هیچ کسبوکاری دوام نمیآورد.
درودبرشما
متشکرم