چطور با مشتری صحبت کنیم
در مقالات قبل گفتیم که ظاهر افراد اولین عاملی است که باعث جذب و یا دفع مشتری می شود .
دومین عاملی که بیشترین تاثیر را برروی مشتری دارد کلام شماست و انکه چطور با مشتری صحبت کنیم.
در مکالمه با مشتریان خود نکات زیر را حتما رعایت کنید تا بتوانید بیشترین تاثیر را روی مشتریان خود داشته باشید .
با رعایت کردن این نکات ساده می توانید خودتان را از رقبایتان متمایز کنید.
۱-رسمی صحبت کنید
صحبت کردن شما مثل لباس پوشیدنتان بایستی کاملاً رسمی باشد.. شما نباید کوچهبازاری با مشتری صحبت کنید.
۲-واضح و پرتوان و شاداب صحبت کنید.
سعی کنید دهانتان را بهدرستی باز و بسته کنید. بازو بسته شدن دهان تأثیر زیادی در واضح شنیده شدن صحبت شما دارد.
۳-لبخند بزنید
همیشه یک لبخند کوچک روی لبانتان باشد تا حس خوب به مشتری منتقل شود.
مردم از کسانی که لبخند بر لب دارند کمتر احساس خطر میکنند .آرامش را با لبخند به مشتری منتقل میکنید.
۴-در صحبت کردن از سرعت طرف مقابل پیروی کنید
شما باید با سرعت طرف مقابل صحبت کنید اگر آرام صحبت میکند شما هم آرام و اگر تند حرف میزند شما هم با ریتم او صحبت کنید.
صحبت کردن با ریتم طرف مقابل را تمرین کنید.
۵-مثل آدمآهنی با مشتری صحبت نکنید
درست است که شما باید از قبل آمادگی داشته باشید و مراحل ارائه خود را نوشته باشید ولی لزومی ندارد که از روی کاغذ حرف بزنید.
شما باید یک ارتباط دوطرفه برقرار کنید. مثل ضبطصوت نباشید. حرفهای باشید وسعی کنید خودتان باشید صحبتهای عادی و از کلمات رسمی استفاده کنید
۶-از کلمات تخصصی استفاده نکنید
با هر مشتری مثل خودش صحبت کنید. اگر میبینید که سطح دانش مشتری شما پایین است در سطح او صحبت کنید تا بتواند با شما ارتباط برقرار کند.
۷-همیشه مثبت صحبت کنید
در مقابل مشتری کارهای مثبت کنید، انرژی مثبت به مشتری انتقال دهید. مثبت صحبت کنید از کلمات منفی استفاده نکنید.
لحن دوستانه داشته باشید. جدی صحبت کنید مهربان باشید و لبخند بر لب داشته باشید.
از چه کلماتی استفاده کنیم و چه کلماتی را بکار نبریم
حذف کلمات منفی و استفاده از کلمات مثبت نیاز به تمرین دارد. برخی جملات زیبا و رسمی را یاد بگیرید.
شما میتوانید الگو داشته باشید و از کسانی که کلمات زیبا استفاده میکند الگو بگیرید.
تمرین کنید از جملات مثبتی مثل جملات زیر در مکالماتتان استفاده کنید:
- از شما سپاسگزارم
- شما لطف دارید
- از آشنایی با شما خوشحالم
- افتخاری برای بنده بود
- استدعا دارم
- جناب… فرمودند که…
- پیرو فرمایش حضرتعالی
همچنین علاوه برای استفاده از جملات مثبت از کلمات منفی پرهیز کنید
- نمیتوانم
- غیرممکن است
- امکان ندارد
- هرگز
- و…
از جملات ممنوعه استفاده نکنید و از جملات مثبت و جایگزین استفاده کنید
در زیر چند جمله منفی و جایگزین مثبت آنها برای مثال آمده است:
- خسته نباشید————–خدا قوت، شاد و پرانرژی باشید
- بد نیستم——————-خوبم
- زشت است—————–قشنگ نیست
- خدا بد نده——————-خدا سلامتی بده
- بدرد ما نمیخورد——————- مناسب ما نیست
- ببخشید مزاحمتان شدم————-از اینکه وقت به من دادید ممنونم
- قابل ندارد- ——————-هدیه برای شما
- نمیدانم———————من اطلاع ندارم
- چی؟ ———————متوجه نشدم دوباره بفرمایید
- خب————————–بله درست میفرمایید
- بگید————————- بفرمایید
- آدرستان————————آدرستان را بفرمایید
- شمارهتان را بگید————–شمارتان را بفرمایید
- گوشی———————–گوشی خدمتتان باشد
جمع بندی:
صدای شما تاثیر فراوانی بر روی جذب یا دفع مشتری دارد.
سعی کنید نکاتی که گفته شد را رعایت کنید تا از نتایجی که بدست می آورید شگفت زده شوید
مثبت صحبت کردن را تمرین کنید .این کار نیاز به تمرین زیاد دارد.
عالی وکارآمد
متشکرم