دراین فایل ویدیویی می آموزید که یک فروشنده حرفه ای باید بتواند با هر کسی به راحتی ارتباط برقرار کرده و دوست شود.
و همچنین راههای دوست شدن با دیگران حتی غریبه ها را خواهید آموخت.در قسمت پایین متن این ویدیو قابل مشاهده است.
دوست شدن با دیگران از هنرهای یک فروشنده حرفه ای است
فروش یعنی هنر متقاعد کردن دیگران به اینکه اگر به خواسته شما توجه کنند و خواسته شمارا برآورده کنند سود خواهند کرد.
مخاطب شما میتواند هرکسی باشد و خواسته شما هم میتواند هر چیزی باشد؛
بنابراین از تکنیکهایی که درفروش یاد میگیرید میتوانید در همهجا استفاده کنید و همهجا کاربرد دارند.
یکی از ویژگیهای فروشنده حرفهای این است که بهراحتی میتواند با دیگران ارتباط برقرار کند؛
و دوست شدن با دیگران برای او مثل آب خودردن راحت است حتی با غریبه ها به راحتی ارتباط برقرار می کند.
شما با رعایت نکات بسیار سادهای میتوانید اثرگذاری خود بر دیگران را چندین برابر کنید؛
و کاری کنید که دیگران از مصاحبت با شما احساس خوبی داشته و لذت ببرند.
چکار کنیم تا بتوانیم با هرکسی بهراحتی ارتباط برقرار کرده و دوست شدن با غریبه ها برایمان آسان شود؟
راههای زیادی وجود دارد که در اینجا به شش مورد از مهمترین آنها اشاره میکنیم
ا-ارتباط چشمی
در ارتباطات خود از تماس چشمی استفاده کنید.
چه حسی دارید وقتی باکسی صحبت میکنید و او بهجای اینکه به شما نگاه کند بهجای دیگری خیره شده است.
در این مواقع چه حسی پیدا میکنید.
این نوع برخورد در بسیاری از کشورها، نوعی توهین محسوب میشود.
مؤثرترین پیام غیرکلامی توسط چشمها ردوبدل میشود
در ارتباطات خودهیچوقت سرتان را پایین نیندازید یا به طرفین نگاه نکنید.
تماس چشمی برقرار کنید این خیلی مهم است.
قبل از اینکه شروع به صحبت کنید حتماً تماس چشمی را برقرار کنید.
۲-تبسم کنید
لبخند بر لب داشته باشید.
انسانها بهصورت ناخودآگاه از کسانی که لبخند بر لب دارند احساس خطر نمیکنند؛
و کسانی که تبسم بر لب دارند محبوبتر هستند.
سعی کنید همیشه متبسم باشید.
اگر به کسی لبخند میزنید، منتظر لبخند فرد مقابل هم باشید، چون لبخند شما مسری است و نمیتوان در برابر آن مقاومت کرد؛
اما اگر فرد مقابل لبخند نزد، بدانید که برای لبخند نزدن به شما، تلاش آگاهانهای کرده است.
فروشنده شاداب با لبخند ارتباط بهتری با مردم دارد و چون خرید اکثراً یک کار احساسی است به سمت فروشنده بیحوصله و اخمو نمیروند.
شما میتوانید قبل از برقرار کردن ارتباط با تجسم سازی خاطرات خوبتان احساس خوبی پیداکرده و با لبخند وارد هرمکانی شوید.
۳-همسانسازی یا ایجاد تشابه
از راههای زیادی میتوانید ایجاد تشابه کنید.
شباهتها در عقاید، عادتها، اهداف و منافع را با مخاطب خود در میان بگذارید.
این زمینههای مشترک اجازه میدهد تا با طرف مقابل بیشتر دوست شوید و یکدیگر را بهتر بشناسید.
انسانها مشابه به خودشان را خیلی بیشتر دوست دارند.
شما میتوانید لحن مخاطب را تقلید کنید.
شما میتوانید با ریتم مخاطب صحبت کنید.
اگر مخاطب آرام حرف میزند شما هم آرام صحبت کنید.
اگر سریع صحبت میکند شما هم تندتر حرف بزنید.
خوب گوش کنید و تکیهکلامهای مخاطب را پیدا کنید ب
بینید از چه کلماتی بیشتر استفاده میکند و شما هم هوشمندانه از آن کلمات در جملاتتان استفاده کنید.
مثل یک آیینه زبان بدن مخاطب را تقلید کنید
مثلاً اگر مخاطب شما دست راستش در جیبش کرد شما باید دست چپتان را در جیبتان کنید
درست مثل یک آیینه البته این کار باید بسیار با ملایمت و نامحسوس انجام شود.
۴-داشتن ظاهر زیبا
چه خوشمان بیاید یا نیاید، ظاهر زیبا تأثیر بسیار قوی در نحوهی دریافت و برداشت دیگران از پیامهای ارتباطی ما دارد.
داشتن ظاهر زیبا فقط به معنی داشتن چهره زیبا نیست.
زیبایی ظاهر به معنی داشتن تقارن در پوشش و آراستگی شماست.
کفشهایتان واکسزده باشد.
موهایتان مرتب باشد.
لباسهایتان متناسب با شغلتان باشد.
لباسهایتان تمیز و اتوکشیده باشند.
ظاهر زیبا در ارتباطات بسیار اهمیت دارد.
توجه داشته باشید که ارتباط چشمی لبخند و ظاهر شما قبل از اینکه گفتار شما شروع شود روی مخاطبتان تأثیر میگذارد.
پس این سه عامل قبل از شروع حرفهای شما در برقرار کردن ارتباط خوب بسیار مهم هستند.
بهتر است زیبا باشید باهوش متوسط تا اینکه نابغه باشید با قیافه معمولی
۵-حسن جویی کردن از مخاطب
بین حسن جویی کردن و تملق و چاپلوسی مرز بسیار باریکی هست.
تملق و چاپلوسی یعنی گفتن ویژگیهایی از مخاطب که در درون او نیست و شما دارید غلو میکنید.
ولی حسن جویی دیدن هوشمندانه نکات مثبتی در مخاطب است که در وجود او هست.
همه انسانها دوست دارند از آنها تعریف شود.
از آنها حسن جویی شود. اگر عادت به حسن جویی نداریم باید کمکم این کار را انجام دهیم
اگر میخواهید مخاطب با شما خوب باشد و با شما دوست شود باید بتوانید به او حس خوبی منتقل کنید.
اگر بتوانید این سه حس را به مخاطبتان منتقل کنید با شما خوب خواهد شد
- احساس مهم بودن
- حس مفید بودن
- احساس محبوب بودن
در حسن جویی کردن اگر بتوانید این سه حس را به مشتری منتقل کنید توانستهاید ارتباط او را با خودش خوب کنید
و وقتی با خودش خوب شود با شما ارتباط بهتری برقرار میکند.
ببینید از چه راههایی میتوانید این سه حس را به مخاطبتان منتقل کنید.
و برعکس اگر میخواهید یک رابطه را خراب کنید این سه کار را انجام دهید
- مخالفت
- مچگیری
- ملامت کردن
این سه کار دشمن ارتباطات هستند
۶-صدای شما
صدای شما تأثیر زیادی روی دیگران دارد.
تن صدای شما نشانگر تکتک روحیات درونی شما است.
حس شوخطبعی در سخنرانی، ارائه یک سخنرانی هوشمندانه یا گرما و صمیمت با مخاطب از طریق تن صدا بهراحتی منتقل میشود.
بهعبارتدیگر تن صدای هر نفر نماینده شخصیت واقعی درون او است.
وقتیکه مشتری تن صدا شمارا میشنود یا مخاطب با تن صدا شما خو میگیرد و بدان عادت میکند شخصیت شمارا هم همزمان میتواند محک بزند.
بهعبارتدیگر اولین تصور ذهنی مخاطب از شما بر اساس تن صدا شکل میگیرد.
شما باید بتوانید با صدایتان آرامش و اطمینان را به مخاطبتان منتقل کنید.
شمرده صحبت کنید.
کلمات را درست ادا کنید.
صدای شما نقش مهمی در برقراری ارتباط دارد.
صدای شما محملی است که توسط آن میتوانید اعتمادبهنفس خود را به مخاطب منتقل کرده و اعتماد او را جلب کنید.
خبر خوب این است که شما میتوانید صدایتان را بهبود ببخشید و آن را تقویت کرده و پرورش دهید.
تمرینات زیادی در این راستا وجود دارد. شما میتوانید از طریق این لینک تعدادی از تمرینات مربوط به صداسازی را مشاهده کنید
جمعبندی
شش عامل مهمی که شما با استفاده از آنها میتوانید با دیگران راحت دوست شوید و ارتباط بهتری برقرار کنید
- تماس چشمی
- لبخند بزنید
- همسانسازی کنید
- ظاهر زیبا داشته باشید
- حسن جویی کنید
- صدای خود را تقویت کنید
شما با رعایت این شش نکته میتوانید بهراحتی با هرکسی ارتباط برقرار کنید دوست شدن با هرکسی حتی غریبه ها برای شما آسان خواهد شد.
یک فروشنده حرفهای باید بتواند با هرکسی بهراحتی دوست شود و ارتباط برقرار کند.
شش مورد گفتهشده را هرروز تمرین کنید تا وقتیکه در وجود شما نهادینهشده و بهصورت ناخودآگاه انجام شود.
شما باید بتوانید بهراحتی از دیگران حسن جویی کرده و حس خوبی را به مخاطبتان منتقل کنید.
روی صدای خودکار کنید و تمرینات مربوط به تقویت صدا را فراگرفته و انجام دهید.
همواره از تماس چشمی استفاده کرده و لبخند بر لب داشته باشید. بهظاهر خود اهمیت دهید.
مطمئن باشید با رعایت این نکات کوچک و ساده، تفاوتهای چشمگیری را در ارتباطاتتان مشاهده خواهید کرد.
مختصر ومفید
تشکر می کنم خوشحالم مورد توجه شما قرار گرفته است
بسیار عالی
متشکرم
مچکرم٬خیلی خیلی عالی بود استاد سرمیلی.واقعا سپاسگزارم از ارایه چنین مطالب آموزنده
غالب هستم عسگرغالب از ارومیه
متشکرم
خوشحالم مورد توجه شما دوست عزیز قرار گرفته است.
خیلی خیلی عالی بود استاد سرمیلی.واقعا سپاسگزارم از ارایه چنین مطالب آموزنده
غالب هستم عسگرغالب از ارومیه